Percutian ke Koh Lipe (Part 2)

Bismillah..
Assalamualaikum..

Dari ‘Pak Bara Viewpoint’ (tempat lepak & santai2 tepi pantai), kami meneruskan perjalanan menuju ke Jeti Pak Bara. Baru je parking di tepi jalan, dah ada ‘amoi’ Thai approach kami untuk tiket speedboat ke Koh Lipe. So hanya deals dengan dia dari dalam kereta. Pakej return speedboat ialah 1200baht per person (total 2400baht untuk kami 2 orang) then percuma parking (dalam kes kami sebab kami berada 2 malam di Koh Lipe, so percuma parking untuk 2 malam). Dia ingat kami x study sebelum datang. Kalau beli sendiri tiket boat utk 2 orang baru 2000baht. Parking standard memang 100baht per night which mean 2 malam baru 200baht. So apa yang dia offer tu actually 200baht lebih mahal dari harga standard. Aku memang species cakap ‘lepas’ je. Kalau xdapat harga 2200baht untuk 2 orang aku cakap dia better aku beli sendiri je kat kaunter. Terus dia setuju dengan 2200baht untuk 2 orang. So dia suruh kami pergi parking di hadapan kedai dia untuk urusan pembayaran.

(Jeti Pak Bara..ni pic aku snap pada pagi sebelum bertolak ke Koh Lipe..nampak macam lengang je..kebetulan time aku snap ni xde kereta & orang lalu..padahal boleh tahan sibuk jugak area depan jeti ni..)

(Kawasan parking di hadapan jeti Pak Bara)

Selesai pembayaran, terus kami bergerak untuk cari tempat penginapan. Kami akan menginap di Pak Bara malam ini memandangakan akan menaiki speedboat paling awal ke Koh Lipe keesokan harinya iaitu pada jam 9.30am.
Sampai di hadapan ‘Pak Bara Viewpoint’, kami membuat u-turn. Selepas u-turn ni dah boleh nampak deretan bangunan2 terdiri daripada restoran, kedai runcit dan hotel2 bajet. Setelah membuat survey, akhirnya kami bersetuju untuk menginap di sebuah hotel bajet dengan kadar bayaran 600baht per night (memang sengaja cari yang bajet2 je..banyak lagi weiii perbelanjaan nak dikeluarkan kat Koh Lipe nanti). Bilik berpintu kaca dan betul2 mengadap pantai.

(View dari dalam bilik..pintu kaca..baring atas katil, buka aircond kuat2 sambil layan view pantai..what a wonderful life..hahahah)

Check in bilik, rehat2 sekejap. Sempat mandi, solat & baring2 kejap sebelum kami keluar semula lewat petang untuk cari makan. Kami ke ‘Pak Bara Viewpoint’ sekali lago. Kat tepi2 jalan tu ada gerai2 jualan. Just tapau kerabu meggi, ayam panggang (dicucuk ala2 satay) & ice cream kelapa. Makan dengan penuh nikmat sambil melayan view pantai dan angin yang sepoi2 bahasa.

(Kerabu meggi super sedap..rasa masam, manis, pedas secukup rasa..50baht..
ayam panggang tu 1 cucuk 10baht..
memang layan habis makan tepi pantai)

(Area Pak Bara Viewpoint menjelang senja)

Menjelang Maghrib kami mula beransur bergerak dari situ. Seterusnya kami ke area Jeti Pak Bara. Masuk ke 7E just untuk cuci2 mata & membeli sedikit keperluan. Sebab dah terlalu letih, kami decided untuk pulang ke bilik. Sempat bungkus sebungkus nasi goreng tomyam & teh ais. Balik bilik, makan, solat dan terus tidur.

Bersambung entry seterusnya..
Sesungguhnya nikmat yang Allah berikan kepada kita terlalu banyak..