Percutian ke Koh Lipe (Part 1)

Bismillah..
Assalamualaikum..

Aku skip dulu pasal percutian ke Sabah. Bagi aku xde apa yang menarik sangat tentang trip tu melainkan mengulangi semula itinerary yang hampir sama macam aku pergi 4 tahun lepas. Sebab lainnya adalah aku kecewa kerana cita-cita aku nak ke Tips of Borneo x kesampaian disebabkan sikap xde tolak ansur daripada rakan travel aku..lepas ni kena beringat untuk cari rakan travel yang boleh ‘in’. Nasihat yang sama aku nak berikan kepada korang..huhu..

Okkay..settle dengan trip ke Sabah on February, rehat sekejap on March. Latest trip sudah tentunya aku ke Koh Lipe. Serik dengan pengalaman lepas, kali ni trip hanya melibatkan aku bersama rakan travel yang aku percaya je.

24/4/2017 (Isnin)
Seperti biasa, kami lebih selesa berjalan on weekdays berbanding on weekends. Tak perasan pulak 24hb tu public holiday ‘Israk & Mikraj’ untuk sesetengah negeri dan tetiba di isytiharkan sebagai Hari Pertabalan Agung. Jadi 24hb & 25hb adalah hari cuti bagi sesetengah negeri seperti Kedah. Aku bergerak dari rumah jam 7.15am, memandu menuju airport di Alor Setar. Flight kawan aku touch down kat Lapangan Terbang Alor Setar tepat jam 8.05am. Time yang sama aku sedang elok sampai di airport. Around jam 8.30am kami dah mula bergerak dari airport menuju ke Wang Kelian melalui highway. Singgah sebentar di Petronas Changlun untuk mengisi minyak kereta full tank sebelum bergerak menuju ke Kangar. Singgah brunch di Kangar, seterusnya kami bergerak menuju ke Imigresen Wang Kelian menggunakan aplikasi ‘maps’ dalam phone . Agak berdebar-debar sebab ini kali pertama aku akan melalui imigresen Thailand secara sendiri menggunakan kereta aku sendiri. Sampai di Wang Kelian dalam jam 11.30am. Melalui Imigresen Malaysia dengan mudah, hanya perlu hulurkan passport di kaunter tanpa perlu keluar dari kereta. Selesai di Imigresen Malaysia, bergerak sedikit ke hadapan, perlu parking kereta di ruangan yang agak terhad bersebelahan Imigresen Thai. Kat sini perlu selesaikan beberapa hal sebelum dapat masuk ke Thailand.

Apa yang perlu ada untuk membawa kereta sendiri memasuki Thai?
1. Geran kereta atau salinan geran kereta yang telah disahkan.
Geran kereta diperlukan untuk membuat insurans basic. Insurans ini boleh dibuat di mana2 kedai yang menawarkan servis. Paling banyak boleh didapati di sepanjang jalan di Changlun. Aku sendiri buat insurans ni di Caltex RNR Gurun sebab dekat dengan rumah aku. Setahu aku, caj untuk buat insurans ni bagi tempoh 9 hari memasuki Thailand ialah rm16. Tapi di Caltex RNR Gurun, aku kena bayar rm17. Kalau korang x prepare buat di sini, korang boleh jugak buat di kaunter informasi Imigresen Thai tapi caj yang dikenakan ialah rm36 (ni apa yang aku dengar dari percakapan seorang lelaki dengan staff kaunter informasi tersebut). Harga double okkay. So better korang bersedia buat awal2 di Changlun. Insurans tu x perlu bagi kat Imigresen Thai. Just korang simpan je.

2. Borang TM2 dan Borang TM3.
Jangan panik. Kedua2 borang ini korang boleh dapatkan di kaunter informasi Imigresen Thai secara percuma. Jangan confuse. Borang TM2 dan TM3 ni berada di atas helaian kertas bersaiz A4 yang sama. Kalau satu page tu borang TM2, korang pusing je page belakang, confirm2 tu ialah borang TM3. Perlu ada 2 salinan borang ye. Isi je mengikut contoh di bawah ni. Ni pun aku snap contoh dari kedai kat RNR Gurun tu.

Haaa..follow je contoh di atas untuk fill-up kedua-dua form tu.

3. Arrival Card @ “White card”
Haaa..yang ni memang benda wajib ada lerrr kalau korang nak memasuki Thailand x kisah la samada korang naik kereta sendiri ke atau naik public transport. Ni pun boleh ambil di kaunter informasi Imigresen Thai secara percuma. Make sure jugak korang ada membawa passport yang masih valid (expired date x melebihi 6 bulan).

Selesai mengisi semua borang, beratur di kaunter imigresen untuk cop passport. Time ni hanya perlu menyerahkan passport beserta white card + rm2 (duit kopi sejak zaman berzaman katanya, sekarang rm1 dah x diterima katanya). Selesai di sini, perlu berjalan ke hadapan sedikit melalui lorong laluan kereta (disebelah kiri korang) ke bahagian kaunter Kastam Thai (masih di dalam bangunan yang sama ye) untuk menyerahkan borang TM2 dan TM3. 1 borang je dia ambil, 1 borang lagi korang perlu simpan dan serahkan time balik nanti. Kat sini, korang perlu tunggu sebentar untuk dia print satu surat kebenaran membawa masuk kereta dan perlu bayar rm10 untuk setiap kereta. Surat tu korang kena tandatangan, ada salinan yang dia simpan dan ada salinan yang akan diberikan untuk simpanan korang. Jangan buang atau hilangkan yee..Masa balik nanti, korang kena serahkan semula kat kaunter kastam tu. Kalau x serahkan semula, memang problem la kalau nak masuk Thai lagi pada masa akan datang dan memang akan dikenakan denda.

Dapat je surat tu, bermaksud korang dah berjaya masuk ke Thai. Hanya perlu kembali mendapatkan kereta korang dan masuklah ke Wang Prachan (Thailand) dengan penuh bergaya dan bangganya..
ececece…

Melepasi je Imigresen Thailand, aku berhenti di sebuah kedai runcit di sebelah kanan untuk membeli sim card Thai. Senang nak on data internet untuk guna waze dan whassap family & kawan2. Kami beli 1 je simcard ‘Tourist’ dengan harga 200baht, pastu kongsi pakai hotspot.

Perjalanan diteruskan. Perasaan gementar untuk melalui proses di Imigresen Thai mula hilang diganti dengan rasa teruja dapat memandu kereta sendiri di Thailand. 1st time kot..destinasi kami tentunya Jeti Pak Bara. Masih menggunakan aplikasi ‘maps’ bagi memastikan kami di laluan yang betul. Perjalanan yang agak santai tanpa banyak kereta. Cuma perlu berhati-hati dengan speed limit 90km/hour. Kami sampai di Pak Bara Viewpoint lebih kurang 1jam 30minit kemudian.

Cuaca panas terik. Turun untuk bergambar sebentar sebab ni je time yang clear xde manusia. Kalau datang petang2 sikit, confirm xde peluang nak ambil gambar macam kat atas ni..hihihi..

Seterusnya kami bergerak menuju ke Jeti Pak Bara untuk mencari tiket speed boat untuk ke Koh Lipe keesokkan harinya..

Sambung next entry okkay..