Backpacking Miri-Brunei-Labuan (Part 5)

Bismillah..
Assalamualaikum..

Fuhhh..sampai part 5 la aku karang cerita pasal trip Miri-Brunei-Labuan aku ni..dah macam karang novel..okkay..ni kira last part la ekkk..pasni aku boleh la relaks. Cepat-cepat buat entry ni bukannya apa. Risau peram lama-lama, takut dah x boleh nak recall..

Okkay sambung cerita di Labuan. Sampai di Labuan, lebih kurang jam 2.15pm. Perlu melalui imigresen Labuan dahulu. Keluar je dah ada kiosk untuk sewa kereta. Aku survey-survey dahulu. Lepak minum nescafe dari mesin ‘gedegannggg’ dulu lepas tu baru approach kiosk kereta sewa. Dapat kereta Saga FLX (auto) dengan kadar sewaan rm60 per day. Sempat minta map Labuan. Masuk kereta, tengok map Labuan tetiba rasa lost..huhu..target aku nak ke Pantai Layang-Layangan. Buka phone untuk on waze tetiba bateri kong..demmmm..aku memang x stanby power bank (terlebih bijak kannn). USB ada, tapi kereta saga x ada direct untuk charge dengan USB. Terpaksa beli ‘kepala’ charger untuk sambung dengan USB di dalam kereta. Terus set waze untuk ke Pantai Layang-Layangan.

Pemandangan lautan yang padat dengan kapal-kapal..gambar ni diambil dari dalam feri dari Brunei menuju ke Labuan..

Time ni rasa happy gila..rasa macam x percaya dapat menjejakkan kaki di Labuan. Beberapa minggu sebelum tu, target aku cuma nak pusing Miri & Brunei je. Last minute baru terfikir untuk sambung trip hingga ke Labuan. Tetiba je Labuan menjadi sebahagian daripada itinerary travel aku kali ni.

Perjalanan dari jeti ke Pantai Layang-Layangan mengambil masa x sampai setengah jam. Pada pendapat aku, Labuan mempunyai pantai-pantai yang cantik dan landai. Sampai di Pantai Layang-Layangan, terus aku parking kereta & sempat aku berjalan-jalan di tepi pantai. Aku kalau bab-bab pantai ni memang layan habis. Entah la..dari dulu lagi memang aku sangat sukakan pantai.

Seterusnya aku lepak kat sebuah gerai, order bihun soto & teh o ais dari gerai sebelahnya..teh o ais kat sini berharga rm2.50 uolsss..mahalnya..aku siap tapau burger daging..konon-konon stanby nak makan kat dalam bilik hotel lepas check in nanti..

Berbekalkan peta & waze aku drive melalui beberapa pantai seperti Pantai Pancur Hitam, Pantai Pohon Batu & Pantai Batu Manikar sebelum aku singgah di Muzium Chimney. Sampai di sini, jam dah menunjukkan pukul 5.20pm. Muzium dah tutup. Tak kena sangat..huhu..so aku just bergambar berlatar-belakangkan sebuah menara yang terdapat di situ.

Seterusnya aku meneruskan perjalanan ke arah Tanjung Aru. Kat sini pun view dia agak cantik. Time ni dah nak masuk waktu senja. Bayangkan drive kereta melalui kawasan pantai. View memang owesome. Tetiba nampak signage “Restoran Anjung Ketam”. Sebab tempat ni agak famous di dalam beberapa blog, so aku mengambil keputusan untuk melihat apa yang best kat situ. So aku buat u-turn untuk ke Restoran Anjung Ketam. Sampai kat tempat parking, rasa ragu-ragu untuk masuk mencuba seafood kat situ. Sebabnya?? Perut aku masih kenyang makan bihun soto sekejap tadi. Fikir punya fikir. Tak boleh jadi ni. Kena jugak try seafood kat Labuan ni. Terdapat 4 buah kedai di sini. So aku ambil kedai yang paling kiri. Sebab aku seorang, siap tanya la minimum kuantiti yang boleh aku ambil. Kata adik kat situ, minimum kuantiti 300gm. So apa lagii.. aku order la udang buttermilk & sotong goreng tepung. Actually aku duk perati je ketam kat situ..tapi mana mungkin aku nak makan sorang-sorang. Sampai je udang buttermilk aku. Mak aiiii..memang x boleh habis ni. Perut still kenyang. Terus aku cakap kat adik tu untuk tapau je sotong goreng tepung aku. Udang buttermilk tu pun aku meratah 3-4 ekor, selebihnya aku tapau. Total untuk 300gm udang & 300gm sotong beserta teh o ais hanya rm42 je uolss..Time aku keluar dari restoran ni, azan maghrib dah mula berkumandang.

Aku terus drive pulang ke bandar Labuan berbekalkan waze. Pusing-pusing cari hotel yang aku rasa ok. Malam ni aku tidur seorang. So kena la cari lokasi hotel yang kurang menyeramkan. Aku pun dah x ingat nama hotel tu. Single room no window berharga rm89. Tapi aku request yang ada tingkap berharga rm99. Time ni memang terasa sangat letih. Keluarkan beg dari dalam kereta & cepat-cepat masuk ke bilik. Lega rasa bila dapat check in kat hotel yang agak baru & bersih. Selesai mandi & solat, landing jap atas katil sambil menonton tv. Ada burger daging & udang buttermilk yang perlu dihabiskan malam ni jugak sebelum basi..matilanakk nak habiskan sorang-sorang. Akhirnya berjaya jugak aku habiskan. Sotong celup tepung tu kira simpan, carry forward untuk breakfast pagi esok..muahaha.. Owh yaa..sebelum tu aku dah ada wassap dengan seorang kenalan orang Labuan untuk berjumpa keesokan harinya. Dia dah berjanji untuk jadi host untuk bawa aku jalan-jalan sekitar Labuan. First time nak jumpa esok..segan la jugak walaupun aku level-level ‘hakak’ dengan dia.

16/2/2016
Hari terakhir aku di Labuan. Rasa letih & malas menguasai diri. Akhirnya aku wassap kenalan aku untuk berjumpa lewat sedikit iaitu pada jam 11am. So sempat la aku berehat lama sikit pagi ni.
Jam 10am, aku dah mula packing barang, bersiap & check out hotel. Time ni, S dah siap tunggu aku. Dia suruh aku simpan backpack aku dalam kereta sewa aku & dia offer naik kereta dia untuk pusing-pusing Labuan. Tempat pertama kami melawat ialah War World II Memorial. Kemudian kami singgah di Muzium Marin Labuan.

View pagi bandar Labuan dari bilik penginapan aku..

World War II Memorial..

Seterusnya kami ke pantai (x sure pantai apa) yang ada signage ‘Labuan’ untuk bergambar. Then kami lunch berdekatan jeti. Seterusnya, S bawak aku ke UTC Labuan. Tujuannya untuk mencari benda wajib aku iaitu fridge magnet ‘Labuan’. Selesai kat sini, S ajak aku pergi minum ABC kelapa kat tepi pantai. Sampai-sampai rupanya kedai still tutup. S lupa yang hari ni ialah hari Isnin. Bukannya weekends..huhu..
kecewa x dapat makan ABC kelapa, S bawak aku lepak tepi pantai sebuah resort (kalau x salah nama resort tu Palm Beach Resort & Spa). Baru jam 2.30pm, panas terik lagi. So kami x lama di situ. Sebab kereta kena pulangkan di airport jam 3pm. Aku terus suruh S hantar aku pulang ke hotel tempat aku inap untuk ambil kereta. Thanks S bawak akak jalan-jalan Labuan.

Masuk je dalam kereta sewa aku, baru perasan tengok petrol banyak lagi. Aku isi rm20. Semalam dah pusing satu Labuan tapi petrol still x luak-luak lagi. Aku ambil keputusan untuk ke Pantai Layang-Layangan sekali lagi. Saja nak kurangkan sikit petrol kenkonon..hihi..x lama pun kat situ. Saja ambil angin pantai kat Labuan sekejap sebelum aku drive ke airport. Aku sampai airport lebih kurang jam 4pm (terlewat sejam hantar kereta..huhu). Sampai je terus aku melepak sekejap. Perut lapar terus cari mcD. Lepas makan, terus cari surau untuk solat.

Flight aku ke KL ialah pada jam 7.05pm. Tapi flight delay sampai jam 7.45pm. So xdapat la nak menghayati keindahan Labuan dari udara. Kalau jam 7.05pm tu mungkin sempat lagi nak tengok keindahan Wilayah Persekutuan Labuan dari udara dalam keadaan samar-samar senja. Nasib lah labuuu..

Perjalanan ke KL mengambil masa 2jam 30minit. Sampai di KLIA2 aku lepak kat Quizinn caj phone. Dalam jam 1am aku menuju ke surau untuk tidur. Masuk ke surau, terkedu kejap. Penuh dengan manusia. Kebanyakkannya ialah jemaah umrah dari Indonesia yang transit di KLIA2. X pe lah bukan rezeki aku nak tidur kat situ. Sebab dah x tahan sangat mengantuk dan letih, aku campak beg kat tepi dinding berhampiran international departure hall, baring & terus tertidur x ingat dunia. Tersedar jam 4am, terus cari toilet untuk cuci muka bagai, then terus tunggu flight untuk pulang ke Kedah jam 7.05am. Sampai di Kedah sejam kemudian, disambut dengan kereta aku x boleh nak start sebab bateri kong..alaaahaiiii..huhu..

Sekian story aku pasal trip Miri-Brunei-Labuan..alhamdulillah..aku berjaya menjejakkan ke ketiga-tiga tempat tersebut seperti dirancang. Terima kasih ya Allah;)